Voor VNPF-leden

Samenwerking met de VNPF

We houden er erg van om concerten en festivals te bezoeken en vinden het dan ook erg leuk dat we sinds 2020 als partner verbonden zijn aan de VNPF. We willen met onze kennis en ervaring graag een bijdrage leveren aan de bloei van deze sector. Daarvoor organiseren we  regelmatig (online) bijeenkomsten voor leden. Op deze pagina lees je meer over ons aanbod.

Speciaal voor VNPF-leden bieden wij 15% korting op onze reguliere adviestarieven en korting op ons trainingsaanbod.

Actueel aanbod

Workshop op Congres Podia Festivals Evenementen op 15 september

Een poppodium- of festival in het testament?

Hoe benut jij deze wervingskans bij babyboomers die de komende jaren gaan nalaten? Een groeiend aantal mensen laat een deel van hun vermogen na aan goede doelen. Door de toenemende vergrijzing zal dat aantal de komende jaren alleen maar stijgen. Culturele organisaties hebben een zeer betrokken, vaak hoger opgeleid en relatief vermogend publiek en ook goede en bijzondere mogelijkheden om contact te leggen met bezoekers en liefhebbers. De eerste generatie die is opgegroeid met en gevormd door popmuziek en bezoek aan poppodia en -festivals dient zich aan, de babyboomers. Deze na-oorlogse generatie staat klaar om hun testament op te gaan maken. Zij zouden aan jouw podium of festival kunnen nalaten omdat zij er goede herinneringen aan hebben en/of het nog steeds met veel plezier bezoeken. Hier liggen dus wervingskansen voor jouw organisatie. Het is de moeite waard om er werk van te maken!

Samen met Natasha Hoogenboom, relatiemanager particuliere schenkers bij het Nederlands Philharmonisch & Nederlands Kamerorkest en Niki de Jonge, fondsmanager TivoliVredenburg bespreken we hun ervaringen uit de praktijk. Je krijgt de basics van nalatenschappenwerving te horen, praktische tips en uiteraard is er alle gelegenheid om vragen te stellen.

In deze sessie leer je hoe jij potentiële erflaters in jouw achterban van bezoekers en Vrienden ontdekt. Hoe je hen op een goede manier kunt voorlichten over de mogelijkheid om na te laten aan jouw podium of festival. En wat daarvoor nodig is aan communicatiemateriaal. Lees hier meer over deze sessie.

Begin 2026 begint de nieuwe driedaagse training Nalaten aan Cultuur 2026

De training Nalaten aan Cultuur is gestart. Vanaf begin 2026 start er weer een nieuwe training. In drie dagen leer je alles over nalatenschappenwerving, maak je je eigen plan van aanpak en oefen je gesprekken met een trainingsacteur. De trainingsdata voor het begin van 2026 worden later bekend gemaakt. De trainingen zullen in Utrecht worden gegeven. Meer informatie over de training vind je hier. De reguliere prijs voor deze driedaagse is €1545,-. Het kortingstarief voor VNPF-leden is €1445,-. Schrijf je in voor het Early bird tarief en betaal €1295,- per persoon (i.p.v. €1445,-). Wil je je inschrijven voor het Early bird tarief of heb je vragen over de nalatenschapstraining mail dan rianne@lvwbfundraising.nl .

Werft uw bestuur al mee?

Culturele organisaties kunnen er zelf veel aan doen om te zorgen dat hun bestuursleden zich voor de fondsenwerving inzetten en daar ook succesvol in kunnen zijn! Onderstaande publicatie is gebaseerd op literatuurstudie van vooral internationale publicaties, 25 vertrouwelijke interviews met bestuurders en directeuren van musea, festivals, orkesten en theatergezelschappen, ambtenaren met cultuur in hun portefeuille, beleidsmedewerkers en directeuren van brancheorganisaties, directeuren van vermogensfondsen en private bankers en onze ervaringen in de dagelijkse praktijk in de afgelopen 20 jaar. We geven goede voorbeelden, inspirerende uitspraken en praktische tips om meer uit de samenwerking tussen bestuur en directie te halen en zo de werving van extra inkomsten kracht bij te zetten. Wil je meer weten over over ons onderzoek naar de rol van bestuurders van culturele organisaties bij de fondsenwerving?

Download dan ‘Werft uw bestuur al mee?’

Tips en goede voorbeelden over nalaten aan cultuur

Lees dan hier het artikel dat we publiceerden naar aanleiding van ons onderzoek naar de manier waarop culturele instellingen hun website inzetten voor het informeren over en werven van nalatenschappen. In het artikel staan tips en goede voorbeelden van diverse culturele instellingen. 

 

Tips voor het werven van vrienden of donateurs

Download hier ons whitepaper met 10 tips voor het werven van vrienden of donateurs. Hierin lees je tien tips voor de werving van betrokken liefhebbers bij jouw podium of festival.

De tips downloaden? Laat je gegevens achter via onderstaand formulier:

Naam(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Door je aan te melden, ga je akkoord met onze privacyverklaring.