Karel Greven

Vanaf 15 juli versterkt Karel Greven ons team als senior-adviseur. Karel heeft jarenlange ervaring in de commerciële sector en bij diverse maatschappelijke organisaties. De afgelopen vijftien jaar als Manager Fondsenwerving bij Artis. Hij stelt zich hier graag aan je voor.

Hoe is je loopbaan na je studie Nederlandse Taal en Letterkunde van start gegaan?

Mijn studie heb ik aangevuld met een stevige marketing- (Nima) en bedrijfseconomische opleiding (MBA). Ik was bijna 25 jaar werkzaam in het marketing- en communicatievak en adviseerde grote locale en internationale A-merken en marktleiders. Mijn streven was steeds om bij te dragen aan het versterken van de connectie met, interactie tussen en transacties door doel- en publieksgroepen. En dat alles gericht op het aangaan van langdurige verbinding. Daarom was ik al vroeg gegrepen door de kracht van database management en CRM. Die interesse heb ik ingezet voor opdrachtgevers met grote klantengroepen zoals de Bijenkorf en Vodafone, merken in de automotive branche en banken.

Daarna heb je de stap gezet naar het werken voor non-profit organisaties. Wat was je beweegreden daarvoor?

Hoewel ik het werken voor profit organisaties zeer uitdagend vond, werd ik echt blij van opdrachtgevers die een maatschappelijk doel nastreefden. Dat wat we nu purpose noemen. De ervaring die ik opdeed in de profitsector kwam wonderwel van pas bij de brede advisering aan organisaties zoals het KWF, het Nederlandse Rode Kruis, het Prins Bernhard Cultuurfonds, Giro555, stichting Collecteplan, de Stadspas van de gemeente Amsterdam, de Poëzieclub en Paleis Het Loo. Ik adviseerde op het gebied van positionering en merkwaarden, collectes, ledenwerving en ledenuitbouw en -behoud strategieën, TV-acties en het werven van vrijwilligers.

De afgelopen 15 jaar werkte je als manager fondsenwerving bij Artis. Welke campagnes heb je daar opgezet en geleid?

Na zo lang als adviseur te hebben gewerkt, wilde ik graag zelf mede aan het roer staan. De Amsterdamse dierentuin Artis bood me die kans. Voor de financiering van het ambitieuze vernieuwingsprogramma richtte ik een succesvolle langjarige capital campaign in. Er is een organisatie opgetuigd en expertise in huis gehaald. De doelgroep was zowel het brede publiek, het bedrijfsleven als de overheid en vermogensfondsen. Er is funding opgehaald voor o.m. het nieuwe museum voor micro-organismen ARTIS-Micropia en het recent geopende museum van grote vragen ARTIS-Groote Museum. Ook voor grote nieuwe dierverblijven voor o.m. de olifanten, de jaguars en de leeuwen en de restauratie van de vele rijksmonumenten die het park herbergt zoals het Aquarium en het Apen- en Vogelhuis realiseerde het team de financiering. De hele gereedschapskist met fondsenwervingstechnieken werd ingezet.