Norbert Bode versterkt LVWB Fundraising

Norbert Bode versterkt sinds half januari ons team als senior adviseur. Norbert heeft jarenlange ervaring in de podiumkunstensector en werkte daarvoor als communicatie-adviseur bij meerdere bureaus. De afgelopen 17 jaar was hij afdelingshoofd Communicatie, Marketing en Verkoop bij het Holland Festival. We stellen hem graag aan je voor.

Wat drijft en fascineert hem? Welke kennis wil hij graag voor opdrachtgevers inzetten? Hoe kijkt hij aan tegen de mogelijkheden van datagedreven werving? Je leest er hier alles over hieronder.

‘’Doordat ik gedurende mijn loopbaan bij en voor verschillende mooie bedrijven heb gewerkt, zowel in de gesubsidieerde als in de commerciële culturele sector, begrijp ik goed waar de verschillen en overeenkomsten liggen. Beide sectoren kunnen veel van elkaar leren. Immers, alle organisaties dienen hetzelfde doel: mensen laten genieten, verwonderen, reflecteren, huiveren, ontroeren van al het moois wat kunstenaars en makers ons laten zien. Daarom houd ik ook zo van deze sector.”

Hoe ben je gefascineerd geraakt door de kracht van databases?

De schat aan informatie die een goed geschoonde en verrijkte database in zich herbergt is onvoorstelbaar groot. Of het nu gaat om gerichte marketingacties om tickets te verkopen, inzicht te krijgen in de voorkeuren van je publiek of demografische gegevens naar boven te halen. Een goede database geeft antwoorden maar laat je ook nadenken over hoe het beter kan en te analyseren wie je niét bereikt, welke groepen vergroot kunnen worden, etc. Die kennis is ook heel relevant voor het werven van particuliere gevers. Bij het Holland Festival ben ik gelijk vanaf mijn start begonnen met het bouwen en opbouwen van een goede database, die voor allerlei doeleinden kon worden gebruikt. We hebben in de loop der jaren, naast alle marketingcampagnes ook verschillende wervingscampagnes gehouden, vooral om de basis van de geefpiramide te verstevigen met liefhebbers van het festival.

Hoe kun je organisaties helpen bij het bouwen aan een gefundeerde geefpiramide?

Het bouwen van gefundeerde geefpiramides, leadgeneration, het bijhouden van geef- en klantrelaties, alles gebeurt met behulp van databases. Niet als digitaal archief of geavanceerd notitieblok, maar juist als een krachtig instrument dat met je meedenkt, je scherp houdt en helpt om kansen te verzilveren. De inzet van data wordt steeds belangrijker en is bijna niet meer weg te denken. Strategisch nadenken over het ontwikkelen van geefcampagnes, crossovers maken met marketing, sales en fondsenwerving, het is een must geworden. Doordat ik alle kanten goed ken vind ik het erg leuk om op het snijvlak hiervan te acteren en mijn kennis in te zetten.

Ik werk sinds mijn start bij LVWB Fundraising aan diverse wervingscampagnes voor verschillende organisaties zoals het Rotterdams Philharmonisch Orkest, de Bibliotheek Utrecht, Stadsschouwburg Utrecht en binnenkort de Melkweg. Ik help hen met het analyseren van hun data, en adviseer hen over dataverrijking en dataschoning. Om het vervolgens voor en met hen om te zetten in praktische, toepasbare campagnes. Denk daarbij aan het formuleren proposities, opzetten en uitvoeren van testcampagnes, panelgesprekken, belcampagnes, analyses enz. Ik hou ervan om een stevig fundament te leggen van waaruit verder kan worden gewerkt aan middle en major donors.

Wat is je motivatie om je aan te sluiten bij LVWB Fundraising?

LVWB Fundraising ziet de kracht van data voor het werven, binden en behouden van particuliere gevers en maakt hiermee een volgende stap, ook in haar dienstverlening. Dat was voor mij de trigger om over te stappen. Ik kijk er naar uit om samen met het team van LVWB Fundraising een grote diversiteit aan organisaties te adviseren en helpen in de uitvoering van hun wervingsplannen. Ook het opleiden en begeleiden van de LVWB Fundraising Trainees vind ik een mooie kans om mijn kennis over te dragen aan de volgende generatie. Tenslotte zou ik ook graag interim opdrachten doen waarin mijn kennis van zowel fundraising, als communicatie en marketing van pas komt. Ik heb er in ieder geval heel veel zin in!

En wat doe je zoal buiten het werk om?

Ik ben lid van de Raad van Toezicht van DEN, kennisinstituut cultuur & digitale transformatie. Daarnaast ben ik al jaren actief als voorzitter van het Pauwhof Fonds, dat projecten subsidieert op het snijvlak van kunst, wetenschap, literatuur, architectuur en podiumkunsten. In het verleden heb ik in de subsidie-adviescommissie gezeten van de Radboudstichting/Stichting Thomas More. Dus ik ken ook de gevende kant goed. En in mijn vrijetijd bezoek ik uiteraard voorstellingen en concerten. Maar bovenal stap graag in de vakantie op de fiets om (vooralsnog) Europa door te fietsen.