Diederik Veldkamp versterkt LVWB Fundraising

Diederik Veldkamp versterkt per 1 juni ons bureau als senior-adviseur. We vroegen hem naar zijn kennis en ervaring, beweegredenen en kijk op het vak.

Je hebt bedrijfseconomie gestudeerd. Hoe ben je daarna aan je loopbaan begonnen?

Klopt, na mijn studie aan de Universiteit Maastricht ben ik bijna 20 jaar werkzaam geweest in de financiële sector. Waarvan de laatste 10 jaren als private wealth manager bij Van Lanschot Kempen. In die rol was ik verantwoordelijk voor het aangaan en onderhouden van relaties met vermogende particulieren en ondernemers. Met het doel om mijn cliënten met raad en daad bij te staan bij hun vermogens- en beleggingsvraagstukken

Hoe ben je vervolgens in het fondsenwervende vak terecht gekomen?

Een aantal van mijn cliënten bij de bank ondernam – veelal in familieverband – zeer impactvolle filantropische activiteiten en vertrouwde substantiële giften toe aan goede doelen. Hierdoor geïnspireerd – en vooral ook uit de toenemende behoefte om mijn eigen persoonlijke en professionele maatschappelijke impact te vergroten – ben ik verder gaan kijken. In 2016 startte ik als relatiemanager/fondsenwerver voor UNICEF. Een mooie kans om mijn tijd, energie, kennis, ervaring, vaardigheden en netwerk in te zetten voor een betere wereld voor kinderen.

Wat zijn je ervaringen binnen UNICEF, waar heb je aan gewerkt?

Als strategisch teamleider major donors en foundations was ik samen met mijn collega’s actief op allerlei fronten. De specifieke opdracht was om een nieuwe major donor fundraising strategie te ontwikkelen, breed intern draagvlak te creëren en deze strategie te implementeren. Om daarmee de resultaten van de fondsenwerving structureel te verbeteren. Ik werkte aan de capaciteitsopbouw van het team en we zetten programma’s op voor middle donors, major donors, nalatenschappen en (global) foundations. Met veel voldoening kan ik stellen dat het ons is gelukt om in een paar jaar tijd een significante en duurzame additionele inkomstenbron voor het werk van UNICEF te realiseren. Ik kijk specifiek met gepaste trots terug op het Paul van Vliet Fonds, de geefcirkel die we onder mijn aanvoering samen helemaal vanaf de start hebben opgezet. Het was enorm leerzaam en inspirerend om eigenhandig verantwoordelijk te zijn om dit initiatief van idee naar realisatie en succes te brengen.
Daarnaast heb ik bijgedragen aan de ontwikkeling van een aantal internationale proposities van UNICEF, zoals de opzet van de UNICEF International Council. Dat is een internationale community van de grootste private donoren van UNICEF wereldwijd, en hun families. Tenslotte was ik lange tijd actief betrokken bij de opzet van de UNICEF Major Gift Leadership Academy in samenwerking met de Indiana University Lilly Family School of Philanthropy en bij de ontwikkeling van nieuwe internationale financieringsstrategieën en bijbehorende innovatieve financieringsinstrumenten.

Vervolgens heb je de overstap gemaakt naar Breakthrough T1D Nederland (voorheen JDRF Nederland). Aan welke processen heb je daar als directeur leidinggegeven?

De organisatie werft wereldwijd fondsen voor wetenschappelijk onderzoek naar preventie, behandeling en genezing van type 1 diabetes. Ik heb in nauwe samenwerking met de moederorganisatie Breakthrough T1D International gewerkt aan de transitie om de fondsenwervende focus van Breakthrough T1D Nederland te verleggen van Nederland naar Europa en specifiek daarmee ook naar major donor fundraising onder zeer kapitaalkrachtige Europese filantropen en investeerders (venture capital). Ik heb leiding gegeven aan de bijbehorende rebranding, herpositionering en implementatie van een nieuwe merk- en marktstrategie. Uiteraard was ik ook verantwoordelijk voor alle fondsenwerving; van particuliere campagnes tot evenementen zoals het jaarlijkse Medtech webinar, en van programma’s voor middle- en major donors, tot aan nalatenschappen en corporate sponsoring door partners vanuit de farmaceutische en hulpmiddelenindustrie. Binnen Europa was ik verantwoordelijk voor het ontwerpen en uitvoeren van de nieuwe major donor fundraising strategie.

In welke rol zie je jezelf als adviseur en wat is je toegevoegde waarde voor opdrachtgevers?

Terugtrekkende overheden zetten instellingen wereldwijd aan tot reflectie: is onze afhankelijkheid van publieke middelen nog houdbaar? In deze context sta ik organisaties graag bij in het werpen van een open, eerlijke blik naar binnen. Is onze organisatie voorbereid op de toekomst? Hebben we de juiste strategie en funding-mix? Beschikken we over de capaciteit en competenties die nodig zijn? En zo niet: wat of wie hebben we nodig om daar te komen?
Het vraagt om leiderschap en lef om oude patronen te doorbreken. En naar mijn mening ook om realisme: gebalanceerd investeren in fondsenwervende capaciteit, data, relaties en impactmetingen. Dat is geen luxe, maar noodzaak. Externe expertise kan dan soms het verschil maken; een onafhankelijke blik helpt scherper te kijken, kansen te zien, en draagvlak te creëren. Niet omdat alles anders moet, maar omdat stilstand geen optie is als je als organisatie blijvend relevant wil zijn in een veranderende wereld.

Bij welk type vragen kun je opdrachtgevers adviseren en ondersteunen?
Bij verschillende vraagstukken voel ik me goed thuis, omdat die in het verlengde liggen van mijn kennis en ervaring. Denk daarbij dus aan: het ontwikkelen van een geïntegreerde fondsenwervingsstrategie met private en publieke bronnen of een strategie rondom een duurzame financieringsmix. Ook herpositionering en marktstrategieën met maatschappelijke meerwaarde, advies rond inrichting van fondsenwervende afdelingen (structuur, rollen, governance) of vragen rondom capaciteitsopbouw (intern draagvlak en teams versterken). Ik voeg daarnaast graag waarde toe vanuit mijn ervaring met het initiëren van een meer ondernemende fondsenwervingscultuur, de ontwikkeling van impactindicatoren of een theory of change.
In de uitvoering kan ik bijdragen door advies en ondersteuning bij de ontwikkeling van meerjarige campagnes (geefkringen, grote gevers, nalatenschappen), fondsenwerving bij (internationale) vermogensfondsen en (semi-)overheden en positionering en storytelling rond concrete activiteiten en projecten.

Kunnen opdrachtgevers ook een beroep op je doen om hun team tijdelijk te versterken?
Zeker, ik zet me graag in als interim-manager of –directielid bij (inter)nationale goede doelen en andere maatschappelijke organisaties. Bijvoorbeeld als er een tekort is aan capaciteit, tijdelijke vervanging nodig is, of als bepaalde expertise en ervaring mist op het gebied van donor relatiemanagement, nalatenschappen en corporate partnerships. Ook als er sprake is van overbrugging in geval van organisatieverandering en/of transitie help ik graag mee. Daarnaast houd ik me aanbevolen voor opdrachten op het gebied van projectmanagement voor eenmalige of structurele fondsenwervingscampagnes.

Waar kijk je de komende tijd naar uit?
Het lijkt me erg leuk om bij te dragen aan de opleiding en begeleiding van LVWB-Trainees. Een mooie manier om mijn kennis en ervaring over te dragen aan deze nieuwe generatie vakgenoten. Bovendien zie ik ook hun toegevoegde waarde voor goede doelen die op zoek zijn naar nieuwe vakgenoten om hun team mee te versterken.

Waar wil je jezelf verder in ontwikkelen?
Ik verdiep mij de laatste jaren graag in nieuwe innovatieve financieringsvormen, -instrumenten en -mechanismen die ook fondsenwervende organisaties in toenemende mate ter beschikking staan. Daarbij gaat ‘geven’ over in ‘maatschappelijk investeren’, denk aan vormen als impact investing, blended finance, matchingsfondsen, crowdfunding en crypto- of donatieplatforms.