Actueel

LVWB Lunchupdate 4: Fondsenwerving voor kerken en erfgoed in coronatijd (met Heleen Wijgers van de Stevenskerk in Nijmegen), 23 juni 12:00 – 13:00

Net als veel andere culturele instellingen verkeert ook de Stevenskerk in zwaar weer. Verhuringen en bezoek zijn weggevallen en komen in de rest van het jaar hooguit mondjesmaat op gang. Terwijl de meeste kosten doorlopen. Zonder extra steun komt het voortbestaan van de Stevenskerk in gevaar. Directeur Heleen Wijgers vertelt over haar ervaringen. We bespreken de vraag hoe fondsenwerving kan helpen deze tijd door te komen.

Waar veel non-profit organisaties en culturele instellingen reageerden op de crisis door wervingsacties te stoppen en cancelen, blijkt in de praktijk juist dat eenmalige fondsenwervingscampagnes om deze moeilijke tijd door te komen heel succesvol kunnen zijn. Juist nu blijken mensen zelfs extra behoefte te hebben om voorzieningen te steunen die belangrijk zijn in hun leven. Publiekscampagnes die draagvlak laten zien, zijn bovendien een extra middel in de lobby met de politiek om te overleven.

Leenaers Verloop Van der Westen staat de Stevenskerk sinds een aantal jaren bij om een substantiële structurele inkomstenstroom te ontwikkelen. Samen bereiden we een campagne voor die we de komende tijd gaan voeren om de kerk te ‘redden’ voor Nijmegen.

Tijdens deze sessie nemen we je daarin mee. Aan bod komen o.a. diverse ervaringen hoe je je case for support voor een eenmalige campagne op korte termijn zo sterk mogelijk maakt, hoe je de steunvraag het beste formuleert, welke wervingsdoelgroepen en -kanalen je kunt inzetten en hoe je dit praktisch kunt aanpakken. Deelnemers leren ook van elkaars ervaringen. Er kunnen meerdere deelnemers per organisatie deelnemen.

23 juni, 12:00 – 13:00 via Zoom

Deze online sessie vindt in principe plaats binnen een besloten netwerk. Als je toch graag wilt deelnemen kun je contact opnemen met hans@lvwbfundraising.nl.

LVWB Lunchupdate 3: Eenmalige ‘Corona-campagnes’ voor culturele- en erfgoedinstellingen, 12 juni 12:00 – 13:00

Een vreemde tijd wordt steeds vreemder: waar veel non-profit organisaties reageerden op de coronacrisis door wervingsacties te stoppen en cancelen – ‘mensen hebben belangrijker dingen aan hun hoofd’, ‘de economie stort in, we moeten kosten besparen’ –  blijkt in de praktijk juist dat fondsenwerving door middel van eenmalige campagnes om deze moeilijke tijd door te komen, succesvol kan zijn. We merken dat er veel sympathie en steunbereidheid is.

In deze LVWB Lunchupdate praten we door over kansen van ‘Corona-campagnes’ en wat erbij komt kijken om die op korte termijn en met succes te organiseren. Zo kun je de financiële nood van jouw organisatie dempen én het publieke draagvlak voor de organisatie vergroten, wat een flinke steun in de rug kan zijn als (lokale) overheden bewogen moeten worden hun aandeel te leveren.

Aan bod komt o.a. hoe je je case for support voor een eenmalige campagne op korte termijn zo sterk mogelijk maakt, welke propositie passend is, welke wervingsdoelgroepen en -kanalen je kunt inzetten en hoe je dit praktisch kunt aanpakken.

12 juni van 12.00 – 13.00 via Zoom

Eet je een (zelfgesmeerd 😊) broodje mee? Meld je dan nu snel aan door een mail te sturen naar sofie@lvwbfundraising.nl. Er is beperkt plaats.

LVWB Lunchupdate 2: Nalatenschappenwerving in coronatijd, 15 mei 13:00 – 14:00

Is dit nu wel of niet het goede moment om aandacht te besteden aan de werving van nalatenschappen voor culturele instellingen? En als je er aandacht aan besteedt, wat is een goede aanpak? Over deze en andere vraagstukken rondom nalaten gaat onze LVWB Lunchupdate op 15 mei. Als onderdeel van ons Initiatief Nalaten & Cultuur praten Arjen van Ketel, Fusien Verloop en Marischka Leenaers je bij.

Deze sessie heeft al plaatsgevonden, maar als je vragen hebt of hierover meer wilt weten, twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. We sturen je graag de sheets toe en vertellen je meer.

LVWB Lunchupdate 1: De mogelijkheden van telefonisch relatiebeheer in deze tijd, 24 april 12.00 – 13.00

Juist nu veel andere kanalen niet beschikbaar zijn, kan een telefonische benadering goed werken voor het onderhouden van de relatie en het eventueel vragen van extra steun. Graag praten we je samen met Guido den Heijer, directeur van Seniorcall, bij over de mogelijkheden hiervoor. Guido geeft tips, do’s en don’ts over wat wel en niet werkt, welk type boodschap aansprekend is, waar je rekening mee moet houden in een belscript en over zelf doen of uitbesteden ervan. Ook geeft hij praktijkvoorbeelden en gaat in op jouw vragen.

Deze sessie heeft al plaatsgevonden, maar als je vragen hebt of hierover meer wilt weten, twijfel dan niet om contact met ons op te nemen. We sturen je graag de sheets toe en vertellen je meer.